Thursday, December 24, 2009

12 Cara Untuk Tahu Bahawa Anda Mencintai Seseorang

Posted by arena at 6:47 AM 0 comments
DUA BELAS:
Anda selalu bergayut dengan si dia sehingga larut malam dan apabila anda tidur anda masih fikir akan dia.

SEBELAS:
Anda sebenarnya berjalan dengan perlahan apabila anda dengannya.

SEPULUH:
Anda tidak merasa Ok apabila si dia berjauhan.

SEMBILAN:
Anda tersenyum apabila anda mendengar suara si dia.

LAPAN:
Apabila anda melihat kepada si dia,anda tidak nampak orang lain sekitar anda. Anda melihat hanya si dia..

ENAM:
Si dia adalah segala-galanya anda hendak memikirkan.

LIMA:
Anda menyedari yang anda tersenyum setiap masa anda melihat kepada si dia.

EMPAT:
Anda akan melakukan sesuatu untuk berjumpa si dia.

TIGA:
Manakala anda semasa membaca ini, terdapat seseorang dalam fikiran anda sepanjang masa.

DUA:
Anda telah begitu sibuk memikirkan si dia sehingga anda tidak perasan yang no TUJUH adalah tiada.

SATU:
Anda akan memeriksa semula di atas jika yang adalah benar dan kini anda akan tersenyum sendiri..

vacation at ganu...

Posted by arena at 6:16 AM 0 comments
10 hingga 15hb dis selesai sudah aturcaraku ke kenduri si along di terengganu. amat2lah hepinya bercoti di ganu. berjalan sakan. siap bermalam kat chalet bakar bbq lagi ditemani angin malam dan deruan ombak yang mengganas. best berkumpul dengan kawan2 lama setelah sekian lama tak berkumpul. jumpa dayan, ain, ami n along membe2 di ukm dulu. puas rasanya selama 4 hari buat berjumpa. habis pantai2 kami tawaf. macam2 gaya dah berposing. aku takla minat sangat bergambar pun terpaksa bergambar banyak2 jugak. macam2la kanak2 ribena tu...















di pantai dekat masjid terapung








pemandangan yang amat mengasyikkan

























aksi2 ganas dari kami yang ketandusan ketenangan

hanya untuk berkongsi...

Posted by arena at 6:09 AM 0 comments
seseorang menghantar kepadaku....

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang
paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm…baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye…mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah…apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga.
Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang.
Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Monday, November 16, 2009

year end holiday...

Posted by arena at 7:49 PM 0 comments
hujung2 tahun ni banyak betul xtvt percutian sehingga terpaksa mengubah2 tarikh kelas aku. tahun ni tak macam2 tahun2 sebelum ni. tahun2 sebelum ni bulan 9 atau 10 camtu habis dah kelas2 aku. tapi tahun ni alhamdulillah murah rezeki sikit masih diteruskan taktau sampai bila. asalkan pada saat2 genting hendak berholiday ni aku masih punya sumber kewangan untuk dibelanjakan. syukur...
berbalik kepada xtvt percutian, terdapat beberapa tempat yang sudah dan bakal aku kunjungi.
i- ke rumah kakakku di sepang. xtvt bersama pakcik yang akhirnya mengundang persengketaan
ii- ke rumah kakakku di perlis yang kurang mengundang kehabisan wang
iii- again ke rumah kakakku di sepang. kali ni agak best kerana pegi ramai2. ke ikea, nilai n the curve
iv- 22 nov penang bridge marathon. tak pasti camana nak lari setelah sekian lama tak lari
v- bakal ke terengganu bersama kakakku pada 3 dis insyaallah kalau takda aral melintang
vi- bakal ke terengganu sekali lagi coz kawanku nak kawen
vii- ke cameron ngan family. turun ke lost world n bermalam di lumut. can't wait for that day!!! suma ditanggung beres oleh my diddy. hehe...

coti2 malaysia. hoorayy!!!!

Wednesday, October 21, 2009

keretaku...

Posted by arena at 12:12 AM 0 comments
aku mempunyai sebijik kereta yang bernama savvy a.k.a sawi. keta ni amt jadik dua2 bleh pakai auto n manual. aku ska guna manual. alah bukan ada cluth pun. tolak2 aja. hehe...nak dijadikan cerita, keta ni alkisah banyakla masalahnya. barang2 mahal2 lak tuh.mahalla bagi aku yang masih di bawah tanggungan, ekonomi tak menentu nih.
setelah beberapa kali ke proton n banyak jugak dahla benda dibuat, semuanya okla. baru2 ni bila si pakcik bawak dengan gaya autonya, tetiba terus gear tukar neutral n stop tengah duk berjalan tu. menakutkan. huhu...tah dia ke tak reti bawak atau keta tu yang tak reti dibawak aku tak pasti. tapi bila aku bawak dengan gaya manualku, ok ja. takda apa2 masalah.
pastu balik umah, akupun membukala stori mori dengan keluargaku. memang mereka2 ini sudah lama membising suruh menukar kereta tapi aku berat hati sangat. kalau tukar pun bukan duit aku kan. jadi tak perlula aku nak risau2 sangat. tapi yang menjadi masalahnya aku sayang bangat kat keta pertama aku tu. serasa tak mahu berpisah. tapi aku diam ajala. nak bising2 lebih2 pun aku cam takda part ja. di saat itu aku mengumpamakan aku dipaksa kawin, bila dah sayang aku kena bercerai lak. huhu..sadis...apapun, aku kena terima jela. cakap lebih2 sure2 kena fire. tengoklah macam mana keputusan mereka2 itu terhadap diriku. aku sedih...

kalerful hujung minggu

Posted by arena at 12:00 AM 0 comments
seawal jumaat pakcik ku telah mengambil cuti untuk bersama2 aku di penang menyambut anibersari kami yang ke...agak lama juga la rupanya hubungan kami ni dah. bukan tanpa disedari tapi memang aku menyedarinya. huhu...
hujung minggu yang amat memenatkan tapi tak dinafikan memang hepi la. sapa tak hepi dapat bersama dengan orang yang disayangi kan. habis tempat2 makan di penang ni kami tawaf. almaklumla kami ni dua2 kuat makan. dah tu kat belah2 sana makanannya tak berapa nak sodap kan. ambil kesempatan ni lah untuk menghilangkan kempunan. aku pun semenjak dah setengah tahun dia tak di sini bersama aku, takla rajin sangat aku nak menjengah tempat2 faveret kami dulu. bukan apa, agak kurang menarik bila selalu pergi bersama tapi tetiba dia takda kan. pelik rasanya...
sesi bertukar2 hadiah sesama kami pun berlangsung pada hujung minggu yang lepasla. habis banyak jugala. huhu..tu lah pasal nak kena berjimat sejimat2nya sementara nak tunggu gaji nih. hehe...hadiah dibeli berdasarkan keinginan sendiri la. dulu2 blehla nak wat2 surprise tapi sekarang tidak lagi. beli ja apa yang pasangan nak. kan lagi senang. aku pun dah takla nak romantik2 cam dulu. malah dah ada pilihan dan keinginan sendiri dah. hehe...bukan slalu nak dapat kan. setahun dua kali ja. hik2..
habis menghantar dia ke stesen bus, dah mulala berlagu sedih dalam hati ni. berat rasanya nak berpisah. jadi secara otomatiknya dia memberi cadangan untuk aku pulang ke kg. takla aku sedih sangat kan. ok jugak tuh. lagipun selasa baru aku ada kelas. menyahut cadangan dengan jayanya, sejurus bas nya meluncur laju, sawiku juga meluncur laju membelah jambatan untuk pulang ke kulim. yeahh...memang berkesan cadangan itu. hilang kesedihan di hati. thank u bebeh..
jadi pertemuan kami yang seterusnya dirancang pada hari sebelum raya haji. tiket dah book dah pun. hehe...semoga lah segalanya berjalan dengan lancar..



















ulang tahun ke 4...

Tuesday, October 13, 2009

sifat buruk tak mudah dikikis

Posted by arena at 12:13 PM 0 comments
cemburu satu perkataan yang aku kira agak sinonim dengan kaum hawa la. aku sendiri pun punya perasaan cemburu yang agak kuat jugak tapi mungkin aku tak berapa nak tunjuk. tapi kadang2 yang bahayanya bila perasaan tu tak ditunjuk, ia akan jadi membekas di hati dan boleh membuatkan aku bertindak balas di luar jangkaan. kadang2 aku kumpul2 hingga akhirnya seolah2 menjadi macam misi membalas dendam. even pada orang yang aku sayang sekalipun kan. bila dah membusung dalam hati tu, dendam tetap perlu dilunaskan. macam dah tak kisah apa nak jadi pun lantakla. yang aku tau aku nak orang tu faham aku dan pandai2la cari cara camna nak redakan marah aku tu. kalu tak reti, pandai2la tanggung akibatnya. huhu...
kadang2 juga aku cuma nak belakon ja jadi macam tu tapi terbawa2. mungkin terlebih menghayati kot sehinggakan aku rasa aku betul2 menjadi seperti dalam situasi tu yang membuatkan aku nak bertindak macam yang aku lakonkan. mungkin satu cabaran barangkali. aku punya sifat ego yang membuatkan aku tak mudah tunduk dan aku nak orang tunduk pada aku. sifat yang buruk tapi seolah2 satu kemegahan. kadang2 bukan apa, mungkin itu bukti betapa aku penting terhadap orang yang penting bagi aku. hurm...kadang2 juga aku terasa seperti nak bertindak kejam dan seolah2 mencabar orang yang berinteraksi dengan aku tu. untuk membuatkan dia membuktikan sesuatu yang aku nak dia buktikan. memang tak bagus tapi agak memuaskan hati. aku mencari seorang yang memahami. aku mencari seorang yang sanggup berkorban segala-galanya kerna aku tahu aku jenis yang sanggup berkorban segala-galanya hatta nyawa sekalipun. mungkin itu tujuannya aku perlu bukti aku memilih sesuatu yang tepat dalam hidup aku...

yang ke empat...

Posted by arena at 12:07 PM 0 comments
8 oktober adalah tarikh yang amat bermakna bagi kami. tahun ni adalah tahun yang ke empat. tapi untuk pertama kalinya tidak disambut seperti sebelum2 ni. agak sedih dan terkilan. tapi mungkin aku kena faham yang situasi kali ni tak sama. agak sedikit kesabaran diperlukan.
aku mungkin terpengaruh dengan cerita2 novel yang indah2 dan romantis2 belaka. bila tak berlaku dalam realiti, kuciwa jugakla. tapi yela, mimpi tak seindah kenyataan...
mungkin jugak suatu masa nanti ada hari yang dapat disambut dengan sangat indah dan meninggalkan kenangan yang sangat manis dalam hidup...

Tuesday, September 8, 2009

pertengahan puasa...

Posted by arena at 10:22 PM 0 comments
hari ini dah hari ke-19 kita berpuasa. macam sekejap ja rasanya. tapi di pertengahan puasa ni rasa letih beno. penat aja rasanya. orang kata kalau masuk hari ke 15 tu memangla agak mencabar berpuasa ni. mungkin kot.
aku sudah mula membuat kuih raya beberapa hari yang lepas. tempahan2 yang tak berapa nak banyak tu kan. tapi memang cukup meletihkan bagi aku yang baru mula belajar ni. tahla untung ke tak aku pun taktau. yang aku tau buat bagi siap ja. dahla aku ni spesies pemalas sikit. huhu...kuih yang dibuat antaranya cornflakes madu( memang menguji kesabaran), biskut nescafe, biskut makmur dan biskut mazola. kebanyakannya daya usaha kakak aku tu. bukannya aku. haha...sampai ke hari ini masih ada setengah lagi tempahan yang perlu aku selesaikan. kenala merajin2 kan diri...

Saturday, August 22, 2009

satu ramadhan...

Posted by arena at 8:06 AM 0 comments
hari pertama ramadhan dilalui dengan jayanya. alhamdulillah...
permulaan ramadhan ni takla rasa letih sangat. sekejap ja rasa masa berlalu. setakat dua malam ni dapatla aku dua kali terawih dah wpun 8 rakaat ja. esok tak terawih dahle tuisyen sampei malam. harap2 bulan posa ni setakat mana yang aku leh terawih tu kalau bleh aku taknak tinggal. insyaallah...
berbuka puasa pertama ni dengan udang masak kari menu spesial ibu ku, telur special buatan aku, daging buatan kakak iparku, cucur udang sedap ibuku serta air bandung yang menggamit2 perasaanku. sedap tuh...kembung perut aku makan. bila pi terawih imam lak baca surah2 panjang2. hau2 la jawabnya...adehla...

Friday, August 21, 2009

silent week is not silent anymore...

Posted by arena at 8:32 AM 0 comments
setelah beberapa hari menyilentkan diri, hari ini terbercakap jua..mungkin bersempena ramadhan yang mulia ini jadi kenalah bermaaf-maafan atas apa jua kesalahan..apapun alhamdulillah la dah selesai. tapi dalam ati aku masih belum selesai sebenarnya. masih ada saki baki yang tertinggal tapi harap2 terhapusla nanti. pagi2 aku terima emel pohon kemaafan. entah untuk apa aku tak pasti. jadi aku rasa bersempena bulan mulia ni ajala. petang aku terima call. nak keraskan hati pun tak sekeras manala. akhirnya ok balik.
hari pertama ramadhan kami sama2 sambut di rumah keluarga. syukurla tahun ni aku dapat selalu berbuka di rumah. malas rasanya nak berbuka sorang2 di penang tu. dan aku syukur juga kehidupan kami lebih teratur dari sebelum ni dan dia tak tension2 setiap kali tiba hari2 yang sepatutnya disambut dengan keluarga. bagusla..aku harap dia bahagia selalu...
sempena ramadhan yang mulia ni semoga kita bermaaf-maafan antara satu sama lain dan semoga ramadhan kali ni lebih memberi keberkatan kepada kita. kalau boleh hari yang aku leh pi terawih tu aku harap2 aku tak tinggal n tak malas2 tahun ni. insyaallah...

Wednesday, August 19, 2009

silent week...

Posted by arena at 10:02 PM 0 comments
aku rasa minggu ni akan jadi minggu yang senyap bagi aku. duk bertafakur kat dalam rumah menyiapkan apa2 yang patut, perang dingin dengan pakcik ku, pendek kata duk diam2 wat hal sendiri la. mungkin juga satu perkembangan yang baik bersempena dengan bulan puasa ni kan. banyakkan bercakap hal2 yang berfaedah dan kurangkan bercakap hal2 yang lagha. harap2 aku pun begitu juala. masuk ari ni dah dua hari makan benda merapu2 kat umah ni. nak keluar pun malas. berhibernasi je aku ni. kuar beli makan malas. masak ja apa yang ada. kuar pun sebab tuisyen. dunia yang tak berkembang langsung.
bulan posa yang bakal tiba ni aku harap amalan aku dapat bertambah dan berat aku dapat dikurangkan. dapat kurang 5 kelo pun jadila. berat sangat dah ni. huhu...mungkin dengan silent week yang berlangsung ni akan dapat membuatkan aku mencapai matlamat aku. bukan apa, raya nanti mesti makan banyak punyala. kalu tak turun masa bulan posa, raya makin berganda2 la. tak sanggup...dahla aku ni tak pernah merasa zaman remaja yang selim melim. at least sebelum berduet nak jugala merasa selim melim kan...
untuk pakcikku yang kehilangan makciknya yang tersayang aku cuma harap dia tabah menghadapi dan tak dibelenggu rasa bersalah terlalu lama. mungkin ada hikmahnya silent week ni bagi dia. aku tau aku bersalah menambahkan beban. tapi apakan daya aku juga manusia biasa. ada keinginan. kalau tak tercapai pasti akan marah dan tak berpuas hati. mungkin juga saat ni dia tak perlukan aku. jadi tak perlula aku hadir.

Friday, August 14, 2009

kecapek..an...

Posted by arena at 1:44 AM 0 comments
aku suka dengan life sekarang. hidup yang tak terikat tapi sibuk. aku bolehla dikatakan insan yang sibuk sekarang. berusaha menyiapkan penulisan ku yang alhamdulillah sudah hampir siap. berkerja sebagai pembantu penyelidik yang tak bertauliah. huhu...adala juga inkam kan. dan yang paling membzkan aku adalah tuisyen. kelas bersusun. rezki murah tahun ni kan. tapi masih aja duit tak mencukupi. entahla kenapa ya. aku makin tak terurus dengan kelas yang banyak. syukurla subjek yang banyak adalah bm. takla aku serabut kepala sangat.
misi hidup aku sekarang ni adalah mengorganizekan diri aku kembali..aku harus lakukan tu. dengan jadual pulang ke kampung aku. jadual jumpa pakcik kenala tolak tepi dulu memandangkan uang yang tidak mencukupi. huhu...sedey...
aku berhasrat nak mengumpul uang yang bolehla dikatakan simpanan pada diri aku kan memandangkan selama ni aku bukannya ada simpanan. adehla..apa nak jadi la aku ni...
pastu kena lunaskan hutang2 yang membelenggu ni. antaranya:
1) hutang abah (keta punya hal la..)
2) hutang along. eh, silap..ptptn la....(dah dapat surat warning kali keberapa entahla ni)
3) hutang lain2...(apo tah...)

semogala aku dapat melunaskan hutang2 tersebut wpun sedikit sedikit asalkan habiss...

Saturday, August 8, 2009

rindu terasa...

Posted by arena at 7:44 AM 0 comments
sudah tiga hari 'pakcik' ku ke btn. sekejap2 aja dapat bercakap. kadang2 dapatla semesej dua. padat kan xtvt kat sana. aku jadi kerinduan sudah ni. apakan daya kenala terima kan. adala lagi dua hari untuk habis btn tu.
hari ni dapat cakap lama sikit. ada banyak sikit masa terluang kot. hehe...sempatla bertanya2 juga xtvt di sana. tak sabar rasanya nak tunggu habis. leh sembang lama2. banyak benda nak cerita nih. hehe....

exam...

Posted by arena at 7:35 AM 0 comments
tamat sudah exam ptd aku ari ni. seperti biasala memang memeningkan kepala tapi hantam sajala. kelmarin rajin jugak aku study sampai pukul 2 pagi. tapi apapun kira last minit gakla tuh. hehe....
bahagian2 lain aku rasa ok jugakla. tapi yang agak tak puas hati tu esei bahasa inggeris la. dalam kepala rasa berlegar2 ja idea tapi bila nak diluahkan, tak terluah dengan perkataan. huhu...almaklumla aku tak bijak sangat bahasa2 mat saleh ni. apapun harap2 lulus la kali ni. aku takut aku akan meningkatkan kadar pengangguran di malaysia ni aja. hurm...
pagi tadi pegi sempat sesat lagi. elok2 3 minit sebelum exam mula aku sampai. syukurla...bila sampai mata melilau gak mencari insan2 yang dikenali. ada waktu terluang aku keluar dari dewan. sapa sangka jumpa sorang x-classmate aku kat situ. tapi malangnya dia begitu sibuk sekali. langsung tak sempat bertegur sapa. ingatkan nak makan thari sekali memandangkan aku takda geng tapi takda harapanla....
kuar rehat nak makan aku taktau nak g mana. melilau sekejap. tengok2 jumpa ngan x-skolmate aku dulu. huhu...jodoh2..dia pun taktau nak p mana. kebetulan sangatla tu. kami pun keluar makan bertiga. tah nak p mana, singgah di kfc ajala. siap membaham, balik sekolah carik surau. penin2 kejap nak solat di mana memandangkan sekolah mat saleh. tapi ada jugak surau. lega2...
balik jemming lak kat jeti. lambat la sampai umah. sampai kawasan umah plak pasar malam. adehla, sure tak dapat parking. susah2....parking dalam dulula. pastu obah.....

Friday, August 7, 2009

sukaneka...

Posted by arena at 2:43 AM 0 comments
aku tido umah abang aku malam tadi memandangkan hari ni anaknya yang kat tadika tu ada sukaneka n takda sapa nak hantar jadi akulah drebarnya.
sekian lama tak bangun pagi2, ari ni sesudah subuh tak tido dah. di saat aku menulis ni pun aku masih mengantuk lagi. malam ni aku ke penang balik. familyku suma bergumbira di kl. jeles2...tapi apakan daya coz esok aku ada exam ptd. hurm...
pukul 8.30 pagi kami dah sampai ke tadika. 9 pagi acara bermula. tapi tanpa disangka2 hari ni aku bertemu dengan bekas cikgu matematik aku masa kat mrsm taiping dulu, cikgu halilah dan suaminya cikgu rizalmi. siapa sangka ya setelah 9 tahun tiba2 berjumpa kat kulim ni. rupa2nya cikgu rizalmi dah jadi timb pengetua kat mrsm pdrm tempat aku dulu jugak tuh. hehe...murah rezki..dengan anak2 yang dah nak masuk 4 n comel2 belaka. alhamdulillah...
macam2 jugak acara budak2 tu. junjung pinggan, kutip bola ke dalam bakul, lari dengan selipar tido, jalan sambil golek gelung, musical chair. lawak aja aku tengok budak2 tu berlari2. hehe...
acara tamat lebey kurang kul 11 pagi. pastu ada bacaan yassin dan doa selamat. yang last sekali sure la makan2..hehe...konyang aku membaham. dah nak dekat kul 12 dah baru balik. ngantuk teramat2 aku ini. kapla pun pusing2 jugala. balik sempat gakla tido seround. hehe...

Monday, August 3, 2009

rahsia bulan kelahiran

Posted by arena at 7:29 PM 0 comments
dari Dato' Fadzilah Kamsah. lehla check it out korangnya bulan2 kelahiran...

JANUARI

Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik, sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik, rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan, suka smart, kemas dan teratur, bersifat sensitif , berfikiran mendalam, pandai mengambil hati org lain, pendiam kecuali telah dirangsang, agak pemalu, daya tumpuan yang sangat tinggi, mudah mendisiplinkan diri sendiri, badannya sihat tetapi mudah diserang selesema, bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamerkannya, cukup sayang pada kanak-kanak, suka duduk di rumah, setia pada segala-galanya, perlu belajar kemahiran sosial, cemburu yang sangat tinggi.

FEBRUARI

Berfikiran abstrak, sukakan benda yang realiti dan abstrak, intelligent, bijak dan genius, personaliti yang mudah berubah, mudah menawan orang lain, agak pendiam, pemalu dan rendah diri, jujur dan setia pada segalanya, keras hati untuk mencapai matlamat, tidak suka dikongkong, mudah memberontak apabila dikongkong, suka kegiatan yang lasak, emosinya mudah terluka dan sangat sensitif, mudah mempamerkan marahnya, tidak suka benda yang remeh-temeh, suka berkawan tetapi kurang mempamerkannya, sangat berani dan suka memberontak, bercita-cita tinggi dan suka berangan-angan, ada harapan untuk merealisasikan impiannya, pemerhatian yang tajam, suka hiburan dan sukan, suka benda yang bersifat seni, sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran, berkecenderungan pada benda yang tahyul, amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros, perlu belajar untuk mempamerkan emosi

MAC

Personaliti yang menarik dan menawan, mudah didampingi, sangat pemalu dan pemendam rasa, sangat baik secara semulajadi, jujur, pemurah dan mudah simpati, sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran, suka pada kedamaian, sangat peka kepada orang lain, sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain, tidak cepat marah dan sangat amanah, tahu balas budi dan tahu kenang budi, pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam, kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal, suka berangan-angan, suka melancong, sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi, kelam kabut dalam memilih pasangan, suka dengan hiasan rumahtangga, punya bakat seni dalam bidang muzik, kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik, jangan terlalu moody.

APRIL

Sangat aktif dan dinamik, cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal, sangat menarik dan pandai manjakan diri, punya daya mental yang sangat kuat, suka diberi perhatian, sangat diplomatik (pandai memujuk) dan berkawan, pandai menyelesaikan masalah orang lain, sangat berani dan tiada perasaan takut, suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah, emosi cepat terusik, cuba kawal emosi, kecenderungan bersifat dendam, agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan, kuat daya ingatan, gerak hati yang sangat kuat, pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain, berpenyakit di sekitar kepala dan dada, sangat cemburu dan terlalu cemburu.

MEI

Keras hati dan degil, kuat semangat dan bermotivasi tinggi, pemikiran yang tajam, mudah marah apabila tidak dikawal, pandai menarik hati orang lain dan menarik perhatian, perasaan yang amat mendalam, cantik dari segi mental dan fizikal, tidak perlu dimotivasikan, tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain, mudah dipujuk, bersikap sistematik (otak kiri), suka berangan, kuat daya firasat, memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu, bahagian telinga dan leher mudah diserang penyakit, daya khayalan yang tinggi, permikiran yang tajam, pandai berdebat, fizikal yang baik, kelemahan sistem pernafasan, suka sastera, seni dan muzik serta melancong, tidak berapa suka duduk di rumah, tidak boleh duduk diam, tidak punya ramai anak, rajin dan bersemangat tinggi, agak boros.

JUN

Berfikiran jauh dan berwawasan, mudah ditawan kerana sikap baik, berperangai lemah lembut, mudah berubah sikap, perangai, idea dan moodidea yang terlalu banyak di kepala, bersifat sensitif, otaknya aktif (sentiasa berfikir), sukar melakukan sesuatu dengan segera, bersikap suka menangguh-nangguh, bersikap terlalu memilih dan mahukan yang terbaik, cepat marah dan cepat sejuk, suka bercakap dan berdebat, suka buat lawak dan bergurau, otaknya cerdas berangan-angan, mudah berkawan dan pandai berkawan, orang yang sangat tertib, pandai mempamerkan sikap, mudah kecil hati, mudah kena selesema, suka berkemas, cepat rasa bosan, sikap terlalu memilih dan cerewet, kurang mempamerkan perasaan, lambat sembuh apabila terluka hati, suka kepada barang yang berjenama, mudah menjadi eksekutif, kedegilan yang tidak terkawal, sesiapa yang memuji adalah musuh, sesiapa yang menegur adalah kawan

JULAI

Sangat seronok didampingi, banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki, agak pendiam kecuali dirangsang, ada harga dan maruah diri, tidak suka menyusahkan orang lain tetapi tidak marah apabila disusahkan, mudah dipujuk dan bercakap lurus, sangat menjaga hati orang lain, sangat peramah, emosi sangat mendalam tetapi mudah terluka hatinya, berjiwa sentimental, jarang berdendam, mudah memaafkan tetapi sukar melupakan, tidak suka benda remeh-temeh, membimbing cara fizikal dan mental, sangat peka, caring, pengasih serta penyayang, layanan yang serupa dengan semua orang, tinggi daya simpati, pemerhatian yang tajam, suka menilai orang lain melalui pemerhatian, mudah dan rajin belajar, suka muhasabah diri, suka megenangkan peristiwa atau kawan lama, suka mendiamkan diri, suka duduk di rumah, suka tunggu kawan tetapi tidak cari kawan, tidak agresif kecuali terpaksa, lemah dari segi kesihatan perut, mudah gemuk kalau tidak kawal diet, minta disayangi, mudah terluka hati tetapi lambat pulih, terlalu mengambil berat, rajin dalam membuat kerja.

OGOS

Suka berlawak, mudah tertawan kepadanya, sopan santun dan caring terhadap orang lain, berani dan tidak tahu takut, orangnya agak tegas dan berkepimpinan, pandai memujuk orang lain, terlalu pemurah dan bersikap ego, nilai harga diri yang sangat tinggi, dahagakan pujian, semangat juang yang luar biasa, cepat marah dan mudah mengamuk, mudah marah apabila cakapnya dilawan, sangat cemburu, daya pemerhatian yang tajam dan teliti, cepat berfikir, fikiran yang berdikari, suka memimpin dan dipimpin, sifat suka berangan, berbakat dalam seni lukis, hiburan dan silat, sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk, cepat ditimpa penyakit, belajar untuk relax, sikap kelam kabut, romantik, pengasih, penyayang, suka mencari kawan.

SEPTEMBER

Sangat bersopan santun dan bertolak ansur, sangat cermat, teliti dan teratur, suka menegur kesilapan orang lain dan mengkritik, pendiam tetapi pandai bercakap, sikap sangat cool, sangat baik dan mudah simpati, sangat prihatin dan terperinci, amanah, setia dan jujur, kerja yang dilakukan sangat sempurna, sangat sensitif yang tidak diketahui, orang yang banyak berfikir, daya penaakulan yang baik, otak bijak dan mudah belajar, suka mencari maklumat, kawal diri dari terlalu mengkritik, pandai mendorong diri sendiri, mudah memahami orang lain (daya firasat yang tinggi), banyak simpan rahsia, suka sukan, hiburan dan melancong, kurang menunjukkan perasaannya, luka hatinya sangat lama disimpan, terlalu memilih pasangan, sukakan benda yang luas, sistematik

OKTOBER

Suka sembang, suka orang yang sayang padanya, suka ambil jalan tengah, sangat menawan dan sopan santun, kecantikan luar dan dalam, tidak pandai berbohong dan berpura-pura, mudah rasa simpati, baik, pentingkan kawan, sentiasa berkawan, hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tidak lama, cepat marah, pentingkan diri sendiri, tidak menolong orang kecuali diminta, suka melihat dari perspektifnya sendiri, tidak suka terima pandangan orang lain, emosi yang mudah terusik, suka berangan dan pandai bercakap, emosi yang kelam kabut, daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan), suka melancong, bidang sastera dan seni, pengasih ,penyayang dan lemah lembut, romantik dalam percintaan, mudah terusik hati dan cemburu, ambil berat tentang orang lain, suka kegiatan luar, orang yang adil, boros dan mudah dipengaruhi persekitaran, mudah patah semangat.

NOVEMBER

Banyak idea, sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya, berfikiran ke hadapan, berfikiran unik dan bijak, penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa, pemikiran yang tajam, daya firasat yang sangat halus dan tinggi, bagus untuk jadi doktor, cermat dan teliti, personaliti dinamik, sifat berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia, banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra, berani, pemurah, setia dan banyak kesabaran, terlalu degil dan keras hati, apabila hendakkan sesuatu, diusahakan sehingga berjaya, tidak suka marah kecuali digugat, mudah ambil berat terhadap orang lain, pandai muhasabah diri, cara berfikir lain dari orang lain, otak yang sangat tajam, pandai mendorong diri sendiri, tidak hargai pujian, kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi, apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya, badan yang tough, kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam, romantik, tidak pasti dengan hubungan kasih sayang, suka duduk di rumah, sangat rajin dan berkemampuan tinggi, amanah, jujur, setia dan pandai berahsia, tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi, bercita-cita tinggi, perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER

Sangat setia dan pemurah, bersifat patriotik, sangat aktif dalam permainan dan pergaulan, sikap kurang sabar dan tergesa-gesa, bercita-cita tinggi, suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi, seronok didampingi, suka bercampur dengan orang, suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai, sangat jujur, amanah dan bertolak ansur, tidak pandai berpura-pura, cepat marah, perangai yang berubah-ubah, tidak ego walaupun harga diri sangat tinggi benci pada kongkongan suka berlawak, pandai buat lawak dan berfikiran dengan logik

bintangku...

Posted by arena at 7:19 PM 0 comments
hari ini terajin sudah...jadi mencari2 bintangku untuk hari ini. apa maknanya?...

Bintang kamu : Pisces, 04 Agustus 2009

Jika kamu merasa bahwa kamu telah meninggalkan mimpi kamu, coba cari cari lain untuk mendapatkan kesempatan meraih mimpi kamu. Kamu dapat melakukan jika kamu percaya pada diri sendiri.

pagi yang terang...

Posted by arena at 7:10 PM 0 comments
rumah sewa aku malam2 hot tapi pagi2 kan main sejuk lagi. tu yang membuatkan aku asyik terlajak tido tuh. tapi pagi ni aku bangun awal dari biasa. alah, awal sejam aja pun...
siap2 pegi opis then sampai2 tengok keta supervisor aku ada. serasa malas sekali nak berjumpa. kelmarin aku msj dia wat donno aja. huhu...aku malas nak pegi conference nih. aku malas nak hantar n buat abstract nih. adehla...lagi satu, bila aku nak dapat gaji? huwaaa...sengkek sangat2 dah ni.
pagi2 sampai check emel. takda plakla emel dari supervisor aku tuh. tah dia tengok tah idakla abstract aku tuh. ish, ikut ati malas nak kisah. baik aku buat penulisan sampai habis (ceh, konon...tak habis2 jugak...)
pagi yang indah ini aku sarapan roti dengan telur. kenyang jugakla. thari sat g ada lunch date. dah berkurun lamanya minah cina tu duk ajak aku lunch. slalu aku bz. ewah...(sebenarnya aku malas coz dia dah siap study aku jugak yang sangkut2 lagi..). jadi kelmarin dah set date dah ngan dia lunch. akhirnya...
dari semalam encik aku tak kol. entah apa kena tah. lena tak sedar2 kot. p opis lak keja banyak. terusla hilang ingatan pada aku. apa2 ajela...
jadi bermula pagi yang terang ini, harap2 sepanjang hari ni bakal terangla untuk aku...

Sunday, August 2, 2009

ujung minggu yang sadis...

Posted by arena at 9:53 PM 0 comments
planning nak jumpa pagi2 dah jadi petang dah. rasa membuak2 dan mendidih2 juga di hati. tapi bila mana muncul depan mata, sejuk aja rasanya....
kami ke penang shopping2 barangan untuk dibawa ke btn ujung minggu ni. melayang lagi uang...aduhla...sengkek bebeno rasanya bulan ni. gaji lum dapat. duit tucen lak lambat lagi. hurm...menyara idup secara bersederhana la..
sekejap aja dapat jumpanya. seperti biasa 5.30 petang dia naik bus. bermulala episod sedih dari aku yang konon2 keras hati. kemaafan dipinta tanda aku menyesali sikap aku sebelum ini. huhu...tapi tak apa katanya. asalkan reda marah di hati. itu yang penting dari aku bersikap memendam dan meletus di kemudian hari. hurm...sadis rasanya..aku janji takkan aku ulangi sikap buruk macam tu lagi.
aku hanya dapat menghantar separuh jalan ja sebab tucen kul 5. huhu...sedey...apapun selepas ni lambat lagila nak dapat jumpa. lagipun fulus udah tak ada. huhu...kena simpanla kenangan buat bekalan idup nih supaya takla rindu2an sangat...

Saturday, August 1, 2009

terlajak kata...

Posted by arena at 7:46 AM 0 comments
hari ini aku telah keluarkan satu perkataan yang kurang elok.
geram yang amat sangat rasanya sehingga kan aku mampu mengeluarkan perkataan itu. namun beberapa jam kemudian terasa ada sedikit penyesalan. entah patut atau tidak aku cakap begitu tapi yang pasti aku tersangat geram. terasa bagai anak patung yang tak punya perasaaan.
apakah perlu mengikut mood sendiri hingga tak memikirkan perasaan insan lain? sedikit sebanyak aku rasa tak patut. apatah lagi jika pertanyaan itu cuma sekadar concern. terasa sakit juga di hati.
tapi apapun sebagai seorang perempuan, aku sepatutnya jaga tutur kata. entahla...apapun aku hanya mampu meminta maaf di sini. walaupun sejujurnya aku puas dapat menghamburkan kemarahan aku. apa ingat aku tak punya perasaaan n tak ikut mood ka???? cuma nak jaga hati orang ja...

Monday, July 27, 2009

senyum..senyum..isk..isk...

Posted by arena at 9:43 PM 0 comments
khamis...
tak sabar rasanya menanti kedatangan insan kesayangan aku ke penang ni...
aku kangan sama kamu...

jumaat...
aku kuar jalan2 dengan membe. buat urusan ketanya. ok jugak bz2 takla ingat n rindu sangat.
malam aku balik ke rumah n rehat2..agak bengang sebab dia kata dia masih dalam bus ke putrajaya lagi dari tempat kursus. huh..berjam2..aku dah tensen. bila dia nak naik bus jumpa aku kat sini kalu dia masih di sana. geram2...
9.10 malam...aku dapat panggilan dia. dia kata dah ada di stesen bus sg nibong. suh aku p amek. biar betul mamat nih. terkujat jugak aku. takkan dah ada kat penang kot. bukan apa, perancangannya esok pagi. dalam percaya tak percaya aku berharap jugak. hehe...aku kuar p sg nibong, sah memang dia dah sampai penang. huhu..sabar ja..nasibla aku takda sakit jantung. lama dah kiok wat gitu. tapi apapun aku hepiiiiiiii....

sabtu, ahad....
hari2 yang bahagia...
aku hepi sangat2...yela, kan sekali sekala jumpa...
makan2, tengok wayang, jalan2...waduh2...indah sekali dunia...














upacara makan2 di seoul garden

isnin...
hari yang tidak ditunggu2 tiba jua...
dia dah nak balik. huhu...sedey...
bus kul 5.30pm. paling lewat yang boleh diambil. aku hanya menahan sebak di dada...
masa bus gerak, aku mantain lagi. elok masuk dalam keta, huwaaaaa........tanpa dapat ditahan2...
beberapa jam juga aku begitu. kepala mula berdenyut2 n sifat kemalasan memang amat ketara...
aku kangan sama kamu mas....huwaaa........
terflashback kenangan beberapa ari yang indah2 belaka. tiba2 keseorangan balik. lonely...i'm ms lonely...

Thursday, July 23, 2009

homesick...

Posted by arena at 9:09 PM 0 comments
simptom2 homesick ni selalunya berlaku di kala umo kebudak2an, keremaja2an, tapi aku di kala umo dah menjangkau 26 tahun! huhu...apa kes...dah boleh bergelar mak budak dah. tapi aku masih single..hurm....
gejala homesick ni terjadi pada aku semenjak beberapa bulan aku duk berulang alik dari umah ke penang. aku ni ala2 freelance la. keja tak terikat waktu.hehe..bila aku menyewa kembali di penang, rasa tak betah. malas nak fikir makan adalah faktor utama yang membuatkan aku pecut balik rumah. lagipun bagi aku dah takda sapa2 lagi di penang ni yang penting dalam idup aku. semua hanya persinggahan yang tak menjanjikan apa2.
sekarang nak tinggal di rumah sewa sehari pun ibarat cacing kepanasan. tak senang duduk. bertafakur dulu dalam kereta pk nak balik ke tak. dalam kepala ada bayangan rumahku syurgaku ja. huhu...teruk sungguh keadaan aku. emosi yang sungguh tidak stabil. mungkin semakin tua aku jadi semakin kritikal.
rumah sewaku sekarang okla. kawan2 ramah. mesra alam juga la. tapi aku teringatkan pokok2 aku di rumah..kamar mandi..kamar beradu...waduh2...seksa benar rasanya..sehari tak balik umpama seminggu. rasanya seumur hidup belum pernah aku alami macam ni.
rasa nak cari keja dekat dengan rumah, habiskan study cepat2, tak payah kawen, duk kat umah dengan family aja...hurm...

Friday, July 10, 2009

dugaan...

Posted by arena at 2:03 AM 0 comments
sabar...satu perkataan keramat bagi aku beberapa hari ni.
beberapa hari yang lepas, aku telah dihadapkan dengan satu hal yang serius dan berat. kukira begitulah. aku dibebankan dengan tanggungjawab. ya, itu aku akui silap aku. tapi wpun aku khilaf dalam melaksanakan tanggungjawab aku, tapi mereka2 takda hak untuk menghukum aku dengan tuduhan2 yang tak berasas. tuduhan yang sama sekali menjatuhkan dan mencemarkan maruah aku. namun entah kenapa aku tidak bangkit mempertahankan diri. panjang ceritanya...
namun, aku percaya ada hikmahnya. di saat ini aku mengenali siapa kawan dan siapa lawan. ku kira kawan harus percaya kepada kawannya. jadi mungkin di situ proses penapisan terjadi. di sebalik yang buruk, pasti terselindung perkara yang baik namun selalunya terselindung kerana kesedihan dan tekanan menghadapi yang buruk itu.
aku tak bangkit untuk mempertahankan diri bukan kerana aku salah. tapi mungkin setelah di hukum tak perlu lagi memberi penjelasan. aku percaya kalaupun aku bagi penjelasan, hukuman telah dijalankan. tiada apa yang berubah.
di sebalik yang terjadi aku belajar mengenali manusia dan mungkin kita perlu ada sikap pentingkan diri sendiri walaupun sedikit. manusia sukar dipercayai sebenarnya. tapi tak wajar juga aku menghukum semua orang atas sifat buruk segelintir orang. Tuhan maha mengetahui...jadi kenapa perlu takut jika semua tuduhan itu tidak benar kan?
mungkin juga aku sukar untuk menerima hakikat kenapa ada segelintir orang mampu bersikap sedemikian. tak tercapai dek akal aku rasanya.
apapun pengalaman ini sedikit sebanyak mengajar aku dalam menjalani kehidupan ni. aku ambil sebagai iktibar sebab aku yakin masih ramai di luar sana yang boleh dipercayai...aku mungkin berharap yang nama baik aku akan dapat dibersihkan dan mereka2 itu dapat melihat kebenarannya suatu hari nanti. kepada manusia2 yang mengajar aku erti hidup itu aku ucapkan terima kasih banyak2...semoga kita tidak berjumpa lagi di kemudian hari...

Wednesday, April 1, 2009

resign..resign...

Posted by arena at 8:46 PM 0 comments
aku telah berhenti dari pusat tuisyen yang ku ajar...
aku kehilangan mood untuk mengajar.
aku mengajar tingkatan 3 dan tingkatan 2 subjek bm
tingkatan 3 ok tapi aku tak boleh go on dengan ting 2.
tah kenapa budak2 zaman sekarang begitu biadap sekali.
langsung tak menghormati guru dan orang yang lebih tua.
aku jadi sakit hati dan mengikut emosi.
tapi aku sayang sekali nak meninggalkan pelajar2 ting 3 aku.
apakan daya..doa aku semoga mereka berjaya selalu.
aku hairan kenapa pelajar2 sekarang sangat2 tidak tahu menghormati guru.
bersikap biadap dan buruk di dalam kelas seolah2 guru perlu patuh pada mereka.
sakit hati aku mendengar bilamana mereka berbangga guru2 di sekolah takut dan tidak tahan mengajar mereka. bangga kah macam tu? aku sungguh tak memahami...
bila aku mengajar, baru aku tahu macam mana perasaannya guru2 sekarang. sukar sekali melakukan tugasan murni yang diamanahkan.
seharusnya mereka dihargai dan dihormati selalu.
aku berharap pelajar2 sekarang lebih berfikir dan tahu menghormati orang yang lebih tua dari mereka.
bukan setakat guru, ibu bapa pun ditengking2.
aku pernah melihat sendiri depan orang ramai ditengking ibu nya. pelik sungguh.
mereka2 ini perlu memuhasabahkan diri sebelum terlewat dan keadaan menjadi lebih buruk lagi.

Wednesday, January 7, 2009

cara menjadikan kelas lebih menarik

Posted by arena at 8:31 PM 0 comments
tahun 2009 dimulakan dengan mengajar
jadi aku tercari2 kaedah ataupun cara yang boleh digunakan untuk mengelakkan pelajar menjadi bosan
antara yang dapat dicari :
1) permainan kad
cthnya kata kerja : lukis atas kad, pilih, dan minta pelajar teka dan buat ayat
boleh jugala kalau nak bagi hadiah. bergantung pada bajet

2) pop kuiz
bahagikan antara kumpulan dan sediakan soalan2 yang berpatutan
hadiah juga...aduhla...kopak cikgu macam ni

3) bangun dan baca perenggan demi perenggan
yang ini biasala dan boleh betulkan sebutan
juga mengelakkan pelajar dari tidur

4) cabutan malang
tulis nama pelajar atas kad
suruh pelajar lain cabut
dan kemukakan soalan kepada rakan yang kena
kalau tak boleh jawab
bagi hukuman!!! hehe...

hari pertama...

Posted by arena at 5:52 PM 0 comments
dalam hidup mesti ada permulaan
hari pertama dilahirkan...
hari pertama merangkak...
hari pertama berjalan...
hari pertama persekolahan...
dan juga hari pertama menulis blog....

setiap permulaan membawa seribu satu kenangan
sama ada pahit ataupun manis
ada yang mampu kita kenang n ada juga yang dah lama dilupakan
contohnya hari pertama persekolahan...
aku sendiri dah tak ingat apa terjadi pada hari pertama persekolahan
sudah 19 tahun berlalu...
mungkin diiringi tangisan bila mak tinggalkan di tadika tu
ataupun mungkin tersenyum bila mendapat kawan2 baru...
kawan2 bagaimana? ada yang masih ingat tak?

kita sering mengingat kepada kenangan
tak salah mengenang
cuma kalau keterlaluan, boleh saja membuatkan kita alpa
asyik dengan kenangan hingga satu apa tak menjadi
kalau kenangan pahit, bisa2 membuahkan dendam yang berterusan
tak elok....
cuma merosakkan diri sendiri

usia kita makin meningkat hari demi hari
banyak perkara yang dilalui dan banyak perkara yang perlu dilakukan
terutama sekali perkara yang paling mewarnai hidup kita..CINTA...
indah sekali bila mengenal cinta
perit sekali bila putus cinta
namun manusia tidak boleh bergantung hidup kepada cinta sesama kita sahaja
perspektifnya luas amat dan cinta yang abadi tentu sahaja kepada Pencipta bukan?

kita dikurniakan akal untuk berfikir
kita mampu berfikir mana yang baik dan mana yang buruk
kita lalui segala-galanya untuk dijadikan pengalaman,
untuk dijadikan sandaran,
dan untuk dijadikan pedoman serta panduan supaya dapat melalui hidup yang lebih baik pada masa akan datang....

selamat berjaya kepada semua
azam 2009 cuba2lah jayakan ya...